Podróże

Samochodem do Chorwacji

Uwielbiamy jeździć samochodem na wakacje i nie przerażają nas długie godziny w nim spędzone. Na szczęście, każda nasza wyprawa odbywa się bez przykrych niespodzianek. Przed wycieczką, solidnie się przygotowujemy. Opracowujemy trasę, wybieramy stacje paliw i miejsca na odpoczynek. Załatwiamy wszystkie niezbędne formalności i w drogę. Przygotowania do tej podróży zajęły nam około miesiąca. Był to przyjemny czas oczekiwania, na nasze wymarzone wakacje.

Samochód

Gdy tylko podejmiesz decyzję, że wybierasz ten środek lokomocji, sprawdź stan techniczny swojego pojazdu, ponieważ oszczędzisz sobie kłopotów na trasie i niepotrzebnego stresu. Wrzuć do bagażnika podstawowe narzędzia. Pamiętaj, że w niektórych państwach pewne rzeczy są wymagane. W Polsce każdy musi mieć trójkąt i gaśnicę. Jednak w krajach Unii Europejskiej lista jest bardziej rozszerzona. Według Konwencji Wiedeńskiej o przepisach drogowych samochód musi być dostosowany do wymogów w kraju, w którym jest zarejestrowany. My jednak nie mieliśmy ochoty na spory z Policją i dostosowaliśmy się do przepisów. W Austrii oprócz tego, co już mamy, konieczna jest kamizelka odblaskowa dla każdego pasażera i apteczka – najlepiej z normą wg. DIN 13164. Zarówno w Słowenii i w Chorwacji do całego wyposażenia dochodzi nam komplet żarówek zapasowych.

Ubezpieczenie

Bardzo ważne dla nas jest zabezpieczenie się, w razie nieprzewidzianych okoliczności. Wolimy dmuchać na zimne. Nasz samochód nie posiada ubezpieczenia Accistance, które obowiązuje poza granicami Polski, dlatego postanowiliśmy wykupić dodatkowy pakiet, na czas podróży. Dzięki temu mieliśmy świadomość, że otrzymamy pomoc, gdy zajdzie taka potrzeba. W ramach tego mieliśmy zapewnione: holowanie w wypadku awarii, transport podróżnych, nocleg, samochód zastępczy, naprawa, dostarczenie paliwa, pomoc informacyjna, usługa tłumacza przez telefon, pomoc medyczną. Ponadto wykupiliśmy ubezpieczenie turystyczne, wraz z zabezpieczeniem bagażu podręcznego.
Gdy już jesteśmy w wątku ubezpieczeń to nie zapomnijcie o karcie EKUZ (Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego). Wystarczy, że podejdziecie do punktu NFZ – wtedy otrzymacie kartę od ręki. Możecie również wypełnić wniosek na stronie obywatel.gov.pl.

Trasa

Zaplanowanie trasy również należy do priorytetowej czynności. Startując z centrum Polski, wybraliśmy drogę przez Czechy, Austrię i Słowenię. Granicę przekraczaliśmy w Gorzyczkach. Nasze postoje wyznaczały tankowania, LPG, które wychodziły co około 300 – 400 km. Kolejnym przystankiem była stacja w miejscowości Miculov, przy granicy Czesko – Austriackiej. Tutaj cena była o wiele niższa niż w Austrii czy Słowenii. Następne tankowanie wypadało nam już w Chorwacji, ponieważ odcinek z Mikulova do Chorwacji to ok. 380 km i niecałe 4 godzin drogi. Musicie pamiętać o korkach, które mogą pojawić się na granicy. Trzeba to wziąć pod uwagę, kalkulując paliwo. Pod koniec czerwca o 5 rano, nie mieliśmy żadnych problemów z przejazdem. Naszym celem była Makarska – położona około 500 km od przekroczenia granicy.

Trasa od granicy Polski do Chorwacji, z uwzględnieniem stacji paliw.

Winiety i autostrady

Przejazd autostradami w Czechach, Austrii, Słowenii i Chorwacji jest płatny. W pierwszych trzech państwach mamy winiety naklejane na szybę. W Chorwacji podobnie jak w Polsce są bramki, na których płacimy za dany odcinek.
My winiety zamówiliśmy z niemieckiej strony https://www.tolltickets.com. Czekaliśmy tylko tydzień na przesyłkę. Za całość zapłaciliśmy 39,1 euro w tym wysyłka 2,4 euro. Poza tym możecie je zakupić na przygranicznych stacjach paliw lub na stronie PZM (Polski Związek Motorowy).
W Chorwacji pobieramy bilet, przy wjeździe na autostradę, a płatności dokonujemy przy zjeździe. Na bramkach płacimy gotówką (Euro, Kuny). Możemy również zapłacić kartą. Istnieją też stanowiska samoobsługowe, gdzie użyć można tylko karty. Tam zazwyczaj nie ma kolejek i ruch idzie płynniej.

Winiety: Austria, Czechy, Słowenia.